تکنولوژی, فناوری ها, کنسول بازی, گیم و بازی, معرفی محصولات, مقایسه

PS5 Slim یا Xbox X ، کدام را باید خرید؟

اگر دچار مشکل در تصمیم گیری بین PS5 Slim و Xbox Series X هستید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. ما مشخصات، بازی‌ها، قیمت و طراحی آن‌ها را مقایسه می‌کنیم تا به شما در تصمیم گیری برای خرید اطلاعات دهیم. تفاوت‌ها و شباهت‌های زیادی وجود دارد، که ما به طور جامع آنها را بررسی خواهیم کرد. تا شما بتوانید با اطمینان سیستم مناسب را برای خرید خود انتخاب کنید. همه چیزی که نیاز دارید را اینجا خواهید دید.

تجزیه و تحلیل مشخصات PS5 Slim در مقایسه با Xbox Series X

نام دستگاهPS5Xbox X
CPU8core 3.5 GHz AMD Zen 28core, 3.8 GHz AMD Zen 2
GPU
10.3teraflop AMD RDNA 2

12.0teraflop AMD RDNA 2
RAM 16GB GDDR6 16GB GDDR6
Storage1TB custom SSD 1TB custom NVMe SSD
Disk drive4K UHD Blu-ray4K UHD Blu-ray
Frame RateUp to 120 fpsUp to 120 fps
Size 14.0x 3.1 x 8.5in 11.85x 5.9 x 5.94in
Weight 5.7lbs 9.8lbs

از جدول بالا می‌توانید ببینید که، هر دو کنسول‌ اساساً از نظر قدرت بسیار رقابتی هستند. PS5 و Xbox Series X از نظر قدرت بازی، هیچ تغییری در PS5 Slim رخ نداده است، این دقیقاً همان CPU با فرکانس 3.5 گیگاهرتز، GPU با 10.3 ترافلاپ و 16 گیگابایت RAM است. همه این‌ها باعث شده است که این کنسول کمی پشت Xbox Series X قرار بگیرد که CPU و GPU سریع‌تری دارد. از نظر عملکرد هم، می‌توانید ببینید که هر دو کنسول قادر به بازی با کیفیت 4K با حداکثر 120 فریم بر ثانیه هستند.

با این حال، فضای ذخیره‌سازی PS5 Slim، به‌روزرسانی شده است، به‌گونه‌ای که اکنون این کنسول یک ترابایت فضای کامل ذخیره‌سازی در اختیار کاربران قرار می دهد. این باعث می‌شود که با Xbox Series X هم‌پوشانی داشته باشد. PS5 Slim با وزن فقط 5.1 (5.7 با درایور دیسک Blu-ray قابل جداشدن) هم سبکتر از 5.9 اینچ Series X با وزن 9.8 پوند است .

طراحی

PS5 اصلی برای طراحی بزرگ و بی‌شکوه خود مورد انتقاد قرار گرفت. یعنی اگر می‌خواستید سرمایش مناسب داشته باشید، شما میبایست مقدار قابل توجهی از فضا را به کنسول اختصاص میدادید. همانطور که سونی در پست وبلاگ خود در معرفی مدل اسلیم کنسول جدید خود اعلام کرد، حجم آن 30٪ کاهش یافته است که منجر به کنسولی با وزن 24٪ کمتر شده است. یکی دیگر از ویژگی های جذاب آن، درایور دیسک قابل جدا شدن بلو-ری است. در واقع شما می‌توانید PS5 Slim را بدون این درایور دیسک خریداری کنید و صرفاً بازی‌های دانلودی دیجیتال را اجرا کنید. خبر خوب این است که شما میتوانید این درایور دیسک را هر موقع که خواستید تهیه کنید و به سادگی آن را روی PS5 Slim خود نصب کنید.

مقایسه بازی ها

سال به سال تعداد بازی‌هایی که به‌ صورت انحصاری تولید می شوند، کاهش می‌یابد. البته دلیل اصلی این است که بازی‌های رایانه‌ای (PC gaming) بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌ است. اگر بازی‌های انحصاری را به عنوان بازی‌هایی تعریف کنیم که تنها بر روی یک کنسول منتشر شده‌اند، در واقع تنها 5 بازی در کل وجود داشته‌اند و تمام آن‌ها بر روی PS5 منتشر شده‌اند. این لیست شامل بازی‌هایی مانند God of War: Ragnarok و Marvel’s Spider-Man 2 است. با این حال، اگر از PC چشم‌پوشی کنیم، می‌توانیم بازی‌های زیادی را که ممکن است بر روی Xbox موجود باشند و بر روی PS5 Slim یا برعکس در دسترس نباشند مشاهده کنیم.
برای ایکس باکس نیز، شما به بازی‌هایی مانند Forza Horizon 5, Halo Infinite و Microsoft Flight Simulator دسترسی خواهید داشت. در حالی که در پی‌اس 5 اسلیم، می‌توانید از Gran Turismo 7, Ghostwire: Tokyo و بازی جدید اسپایدرمن 2 لذت ببرید. اگر به هر کدام از این بازی‌ها علاقه‌مند هستید، منطقی است که این موضوع را در تصمیم‌گیری برای خرید کنسول در نظر بگیرید. پشتیبانی از بازی های نسل قبلی نیز یک عامل مهم است، که هر دو کنسول به این مورد توجه کرده‌اند. که نتیجه‌ی این موضوع این است که 99% از بازی‌های پی‌اس 4 بر روی پی‌اس 5 اسلیم قابل اجرا هستند و تمام بازی‌های ایکس باکس وان قابل اجرا بر روی سری ایکس هستند.

سخن آخر

انتخاب بین PS5 Slim و Xbox Series X شامل ملاحظه چندین فاکتور مختلف است. تفاوت بسیار چشمگیری در ظاهر بین دو کنسول وجود دارد و هر کسی که دارای فضای محدودتر باشد، به نازک‌ترین کنسول PS5 مجذوب خواهد شد. با این حال، هر دو این کنسول‌ها قدرتمند و قابل اعتماد هستند، توانایی دارند تا بازی‌های جدیدتر را اجرا کنند. این به این معنی است که مهمترین چیزهایی که احتمالاً تصمیم شما را شکل می‌دهند، نمی‌توانند در یک جدول مشخصات نمایش داده شوند. اگر بازی خاصی وجود دارد که می‌خواهید بازی کنید که انحصاری PS5 باشد، یا شاید اگر شما دارای تعداد زیادی بازی قدیمی Xbox One هستید، احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر این دارند که کدام یک برای شما بیشتر مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =